Szerző: okosdoboz.hu | Lektor:
Publikálás dátuma: 2018-10-01

Egyél úgy, mint egy szuperhős!

Annyi helyen találkozom azzal, hogy egyek, igyak szuperélelmiszereket. De miért olyan szuperek? Én is szuperhős leszek, ha ezeket eszem? A végére járok ennek a dolognak!

Lássuk, mik is azok a szuperélelmiszerek! 

Különös, nincs is ilyen meghatározás. Bár valamit azért találtam: „olyan tápanyagokban dús élelmiszerek, amelyeknek kifejezetten előnyös hatása van az egészségre és a jóllétre. Kiemelkedően gazdag forrásai a vitaminoknak, ásványi anyagoknak, antioxidánsoknak, élelmi rostoknak és egyéb növényi eredetű hatóanyagoknak”. 
Azt tanultam, hogy nem létezik olyan élelmiszer, amelyben minden, az emberi szervezet számára szükséges tápanyag megtalálható lenne, pláne a megfelelő mennyiségben és arányban.
Már csak az a kérdés, hogy melyik szupererőmet mivel táplálhatom?
Itt van például ez a szép cékla. Olyan finom édes íze van. Segíthet a vérnyomás csökkentésében és a trombózis megelőzésében.

Milyen friss és zsenge ez a spenótlevél! Legközelebb kipróbálom salátaként is.

Gazdag K-, A-, C-, E-, B2-, B6- és E-vitaminban, folsavban, mangánban, magnéziumban, vasban, kalciumban, káliumban, flavonoidokban és karotinoidokban. Serkenti az emésztést, luteintartalma segíti az egészséges látás megőrzését.

Hmm, jó hír, hogy a fekete áfonya nemcsak finom, de még az agyam is jobban pörög tőle.

Gátolják és elpusztítják a vastagbélben a daganatos sejtek növekedését, állatkísérletekben megelőzték és visszafordították az idősödéssel összefüggő memóriavesztést (felfénylik az agya és az érrendszere, bélrendszere). A bogyós gyümölcsök rendszeres fogyasztása csökkenti a vérrögösödést (trombózist).

Ez az élénkvörös színű szőlő biztosan majd kicsattan a sok antioxidánstól.

Rezveratrol: Gyulladáscsökkentő hatású, a vírusfertőzések, az oxidatív stressz, a vérlemezkék összecsapódását (a vérrögösödést, trombózist) és a daganatos sejtek növekedését gátló tulajdonságát is leírták.

Milyen előkelő ez a gránátalma, máris világos, miért hívják a királyok gyümölcsének.

Polifenolokat, flavonoidokat (flavonol, antocianin, procianidin) és C-vitamint tartalmaz nagy mennyiségben, fogyasztása csökkenheti a vér LDL (káros) koleszterinszintjét, valamint rövid távon a vérnyomást.

Mostantól lehet, hogy a fokhagyma szagát is jobban kedvelem, cserébe a szuper hatásaiért.

Fitonutrienstartalma révén kedvezően hat a szív- és érrendszerre, illetve csökkentheti a prosztatarák kialakulásának kockázatát. És még a vámpírok ellen is hat. 

Azért a brokkoli se semmi, ami a szupererőt illeti!

A benne található glükózinolátok csökkenthetik a vastagbél-, valamint a tüdőrák kockázatát. Szulforafántartalma (ez egy izotiocianát) támogathatja a sejtek méregtelenítő működését és serkenti az antioxidáns védelmüket.

Már csak hab a tortán, hogy a kakaó és a fekete csokoládé sem csak finom.

Flavanoidok: Csökkentik a szívbetegség kockázatát a vérnyomás csökkentése és a vérerek rugalmasságának növelése révén. Javítják a kognitív funkciókat.

Most már azt is értem, miért egyek hetente legalább 1-2-szer halat is.

A lazacban és más zsírdúsabb, tengeri halakban található ómega-3 zsírsavak fogyasztása segíthet a szív- és érrendszeri betegségek kockázatának csökkentésében, de a rheumatoid arthritisszel küzdők ízületi fájdalmainak enyhítésében is, továbbá serkenti a kognitív működést.

...vagy miért isznak Ázsiában olyan sok zöld teát.

A polifenolok közé tartozó katechinok. Gátolják az oxidációt, védenek a magas vérnyomás ellen, gyulladásgátló, trombózisellenes hatásúak, csökkentik a vérzsírszintet, sejtburjánzás ellenes hatásúak. Csökkentik a szív- és érrendszeri betegségek (például a magas vérnyomás, agyvérzés, emelkedett koleszterinszint) kockázatát; gyulladásgátló hatásúak.

Néhány, kimondhatatlan nevű, számomra eddig ismeretlen dolgot is találtam a szuperélelmiszerek között: chiamag, acai bogyó, goji bogyó... De szinte minden, amit itt találtam, beillene szuperélelmiszernek! A média időről időre felkap egy-egy élelmiszert és szuperként hirdeti azokat. A szuperélelmiszer megnevezés eléggé túlzó fogalom, azt a benyomást keltheti, hogy ezek az élelmiszerek jobbak, mint a többi , pedig önmagában egyik sem csodaszer. 

A szupererőm akkor fog megnyilvánulni, ha minél változatosabban étkezem és minél színesebb a tányérom.

KAPCSOLÓDÓ cikkek

Mit kell tudni a polifenolokról? Mit kell tudni a polifenolokról?
A különböző növényekben több mint nyolcezerféle polifenolt ismerünk. Szinte minden növényi eredetű élelmiszerben jelen vannak, mennyiségük és szerkezeti felépítésük igen változatos. Nevük ismerősen csenghet a kávéról, a teáról, a csokoládéról, a vörösborról, a gyümölcsökről, a zöldségekről szóló cikkekből, hírekből. Megmutatjuk ezeknek a rejtélyes hangzású vegyületeknek a főbb jellemzőit, hatásait, legfőbb forrásaikat.
Schmidt Judit
2018-10-01
Mit kell tudni az antioxidánsokról? Mit kell tudni az antioxidánsokról?
Egyre több szó esik az antioxidánsok szükségességéről. Nemcsak táplálkozási hírekben, de a kozmetikai ipar termékei révén is gyakran emlegetett összetevők. Maga a szó inkább gyűjtőfogalom, többféle anyag együttese, amelyeknek legjobb forrásai a zöldségek, gyümölcsök. Számos közülük vitamin vagy vitaminszerű vegyület.
Schmidt Judit
2018-10-01
Mit kell tudni a fitonutriensekről? Mit kell tudni a fitonutriensekről?
A fitonutriensek (vagy fitokemikáliák) kifejezés a növényi eredetű ételeinkben található, jótékony hatású vegyületeket takarja. A növények védekező rendszerének fontos elemei, ám elfogyasztva az emberi szervezetben is kifejtik jótékony hatásukat.
Kiss-Tóth Bernadett
2018-10-01