Szerző: Juhász Flóra | Lektor: Dr. Biró Lajos, Dr. Palik Éva
Publikálás dátuma: 2018-10-01

Mit kell tudni a transz-zsírsavakról?

Lehet, hogy számodra is ismerősen cseng ez a szó: transz-zsírsav. Hallhattad szüleidtől, olvashattad a neten vagy lehet, hogy a reklámok hívták fel rá a figyelmed. De vajon tudod-e mit is jelent ez a kifejezés pontosan? Milyen ételekben található meg? Káros-e? Ezekre a kérdésekre adunk most választ.

Mi az a transz-zsírsav?

Az olyan vegyületeket nevezzük transz-zsírsavaknak, amik leggyakrabban egy bizonyos eljárás, a hidrogénezés (a növényi olajok mesterséges keményítése) során keletkeznek. Ezt a lépést, vagyis a hidrogénezést nem minden élelmiszer előállításához használják, így nem is minden boltban vásárolt termék tartalmaz transz-zsírsavat.

A termékek gyártói a transz-zsírsavakat nem direkt teszik hozzá az élelmiszerekhez, hanem ezek bizonyos ételek/élelmiszerek előállítása, gyártása során keletkeznek. Így kerülnek bele abba, amit megveszel és megeszel. Kisebb mértékben ugyan, de akkor is keletkezhetnek ilyen vegyületek, amikor többször felmelegített olajban sütött ételt eszel (például gyorséttermekben). Lássuk, hogy akkor mégis miben keresd ezt a vegyületet!

Mikben található meg?

Ha a megvásárolt termékek csomagolásán a következő szavakat látod: hidrogénezett növényi zsiradék; részlegesen hidrogénezett zsírok, olajok; transz-zsírsav, biztos lehetsz benne, hogy abban a termékben transz-zsírsav is található. A következő vásárláskor szánj rá egy kis időt és nézd meg csomagolásukat! Talán nem is gondolnád, hogy a kedvenc ételeid is tartalmazhatják ezeket!

Nézzünk pár példát, hogy mikre gondolj: szaloncukrok, nápolyik, pattogatott kukorica, krémmel töltött kekszek, chips-ek, gofri, gyorséttermi ételek, az éttermekben megvásárolható sült krumpli, sült csirke, rántott csirkemell, instant termékek (pl. salátaöntetek, leves-, mártás-, ital- és kávéporok). Ezek az ételek nagyobb mennyiségben tartalmazhatnak transz-zsírsavakat.

Fotó: stockphoto.com

A kutatók ráadásul azt is megfigyelték, hogy általában az olcsóbb élelmiszerek vagy a gyorséttermi ételek tartalmazzák ezt a vegyületet nagyobb mennyiségben. A választásban nem mindig az olcsóbb és a gyorsabb választás a jobb. Járj utána te is kedvenc ételeidnek vagy kérdezz tőlünk, hogy megtudd, azok tartalmaznak-e transz-zsírsavat!

Tudtad? Régen a margaringyártás során a finomított étolajokat nagy nyomáson és nagy hőmérsékleten hidrogénnel telítették, ezáltal a transzzsírsavak mennyisége elérhette a 10 %-ot is. A kezdetben használt olívaolajjal finomított marhafaggyú helyett. Ma már korszerűbb technológiával a természetesen is szilárd halmazállapotú kókusz- vagy pálmazsír, illetve a megfelelő kenhetőség érdekében napraforgó-, repce-, szója-, kukoricacsíra-olaj (de gyakran a szőlőmagolaj és az olívaolaj is megjelenik a receptúrákban), hozzáadásával készül a margarin, így a transzzsírsav-tartalom 1–2%-ra csökkenthető. Olvass tovább bővebben erről itt!

Mi bajom lehet belőle?

Ha sok magas transzzsírsavtartalmú terméket/ételt eszel, akkor azok károsan hathatnak egészségedre. A transz-zsírsavak megemelik a vérben a „rossz” LDL-koleszterin szintjét, ami a szívbetegségek kialakulását segíti elő. A transzzsírsavak hajlamosíthatnak egyéb betegségekre is, de ezek sem most fognak jelentkezni nálad, hanem később, amikor már idősebb leszel. De ha most odafigyelsz, akkor elérheted, hogy ezek a súlyos betegségek évek múlva se okozzanak neked problémát!

Ahogy az imént olvashattad, a transz-zsírsavakat sok mindenben megtalálod. Érdemes tehát ezeket az ételeket kerülni vagy legalábbis csak ritkán fogyaszd! Ezzel a jó szokásoddal is hozzájárulhatsz, hogy megőrizd egészségedet, és sokáig élvezd az életet.

Irodalom:

Dánielné Rózsa Ágnes: Valódi kockázat vagy rémhír? Transzzsírsavak az élelmiszerekben. ÚJ DIÉTA, 2007;6:8.

Valentina Remig, Barry Franklin, Simeon Margolis, Georgia Kostas, Theresa Nece, James C. Street: Trans Fats in America: A Review of Their Use, Consumption, Health Implications, and Regulation. Journal of the American Dietetic Association, 2010;110(4):585-5920.

Helena Lindmark Månsson: Fatty acids in bovine milk fat. Food Nutr Res. 2008; 52:10.3402/fnr.v52i0.1821.

U.S. Food and Drug Administration: Talking about trans fat. What You need to know.

KAPCSOLÓDÓ cikkek

Jótékony zsírsavak a gyermekek szellemi fittségéért Jótékony zsírsavak a gyermekek szellemi fittségéért
Az ómega-3 zsírsavak fontos szerepet játszanak a gyermekek idegrendszerének fejlődésében. Azonban ezeket a tápanyagokat szervezetünk nem, vagy csak kis mértékben képes előállítani, így kiemelt figyelmet kell szentelnünk arra, hogy a gyermekünk étrendje elegendő mennyiségben és arányban tartalmazza az összes létfontosságú zsírsavat.
Dobos-Kufcsák Judit
2018-10-01
Hogyan hatnak az ómega-3 zsírsavak a hangulatunkra? Hogyan hatnak az ómega-3 zsírsavak a hangulatunkra?
Az ómega-3 zsírsavak fontos szerepet töltenek be az idegrendszer működésében. A megfelelő ómega-3 zsírsav-tartalmú étrend fogyasztása segíthet a szellemi funkciók megőrzésében és a depresszió kialakulásának megelőzésében is.
Dobos-Kufcsák Judit
2018-10-01
Léteznek egészséges zsírok? Léteznek egészséges zsírok?
Zsír és egészség? Nem tévedés: a zsírok nélkülözhetetlenek az egészséged megőrzéséhez, de nem mindegy, milyen mennyiségben és minőségben fogyasztod őket. Szerkezetük különbözősége meghatározza az egészségünkre kifejtett hatásokat.Tudj meg minél többet a zsírokról, olajokról és az azokat felépítő zsírsavakról!
Schmidt Judit
2018-10-01