Szerző: Dobos-Kufcsák Judit | Lektor: Dr. Biró György, Dr. Ipolyi-Topál Gitta
Publikálás dátuma: 2018-10-01

Hogyan hatnak a vitaminok a hangulatunkra?

Sokat tudunk arról, hogy az egyes vitaminok hiánya bizonyos betegségekhez vezet. De tudtad-e azt is, hogy a vitaminhiány hatással lehet a hangulatodra és akár depressziós tünetek megjelenését is okozhatja?

A vitaminok nélkülözhetetlen tápanyagaink, amelyek számos élettani folyamatot szabályoznak a szervezetben. Nem meglepő, hogy közülük jó néhány az idegrendszeri folyamatokkal is szoros összegfüggésben áll. Elégtelen felvételük nem csak az agy fejlődésekor, de a későbbi életkorokban és időskorban is kéz a kézben jár a pszichés, illetve idegrendszeri problémákkal.

B-vitaminok, az idegrendszer sokoldalú támogatói

A B-vitaminok családjába nyolc vízben oldódó vitamin tartozik, amelyek igen sokféle feladattal rendelkeznek a szervezetben. Az idegrendszer működésében kiemelt szerepet töltenek be, ezt jól szemlélteti a következő táblázatban bemutatott négy B-vitamin: hiányuk számos szellemi és pszichés kórkép megjelenésével kerül összefüggésbe.

Egyes B-vitaminok funkciói

A vitamin neve

Alternatív neve

Fő funkciója

B1-vitamin

tiamin

Hozzájárul az idegsejtek membránjainak felépítéséhez és működéséhez, továbbá szabályozó szerepet tölt be az acetilkolin ingerület-átviteli rendszerében.

B2-vitamin

riboflavin

Számos enzimes folyamat szabályozásáért, így például különböző fehérjék szintéziséért, valamint a B3-vitamin, folsav és B6-vitamin átalakításáért, újrahasznosításáért is felel.

B3-vitamin

niacin

Az idegrendszer sejtszintű folyamatai és enzimei széles körével áll szoros kapcsolatban.

B7-vitamin

biotin

Központi funkcióval bír a glükóz anyagcseréjében, ami az agy legfontosabb energiaforrása.

A B-vitaminok tárgyalásánál szót kell ejtenünk a homociszteinről is. A homocisztein egy olyan aminosav, amely túlzott mennyiségben számos kóros folyamat közreműködője lehet a szervezetünkben. Mivel a B6-, B12-vitaminok és a folsav szerepet játszanak a homocisztein átalakításában, lebontásában, a szervezetben fellépő hiányuk emelkedett homociszteinkoncentrációhoz vezet. A magas homociszteinszintet több kutatás is összefüggésbe hozta az idegrendszeri funkciók romlásával, és a pszichés kórképek, többek között a depresszió kialakulásának kockázatával is.

A gyökfogó C-vitamin

A C-vitamin antioxidáns funkciójának az agyban különösen fontos szerepe van, hiszen az idegrendszer a magas telítetlen zsírsav-tartalma és aktív anyagcsere-folyamatai miatt igencsak ki van téve a szabad gyökök káros hatásának. A C-vitamin amellett, hogy védelmet nyújt e hatásokkal szemben, részt vesz az idegsejtek közötti kommunikáció szabályozásában is.

A C-vitamin hiányát összefüggésbe hozták a kognitív funkciók romlásával és különböző idegrendszeri rendellenességekkel is. Ennek oka az oxidatív stressz okozta gyulladásos folyamatok túlsúlya lehet, amit számos pszichiátriai kórkép, így a depresszió hátterében is sejtenek.

Fotó: shutterstock.com

D-vitamin, a napfény-hormon

Ma már tudjuk, hogy a D-vitaminnak jóval több funkciója van a szervezetben, mint azt egykor gondoltuk. Egyfajta „multifunkciós” hormonként viselkedik, számos idegrendszeri folyamatban is szerepe van, továbbá antioxidáns, gyulladásellenes és egyéb hatásai is ismertek. Számos tanulmány összefüggésbe hozta az alacsony D-vitamin-szintet a mentális, pszichés kórképek kockázatának emelkedésével.

A D-vitamin a napsütés hatására a bőrben is keletkezik. D-vitaminhoz a táplálkozással is hozzájuthatunk, például a máj, tojás, olajos halak, vaj, kenőmargarin fogyasztásával. Hazánk területén az ősztől tavaszig tartó időszakban a bőrben képződő D-vitaminra nem lehet számítani, jellemzően hiányos a lakosság D-vitamin-ellátottsága, aminek nagy szerepe lehet a(z őszi-) téli, lehangoltság megjelenésében is. A bőrben keletkezett, illetve a táplálékkal a szervezetbe jutott D-vitamin a májban, majd a vesében (és más szervekben is) alakul át hormonszerű aktív vegyületté.

Szükségünk van-e a vitaminpótlásra, -kiegészítésre?

A B-vitaminok esetében egyes vizsgálatok bíztató eredményeket hoztak a depressziós tünetek megelőzését és enyhítését illetően, azonban a B-vitaminok pótlásának terápiás hatása jelenleg még nem igazolt. Mindemellett tudjuk, hogy a vitaminok megfelelő mennyiségű felvétele a mentális egészség megőrzéséhez elengedhetetlen, a B-vitaminokhoz és a C-vitaminhoz pedig egy jól összeállított étrenddel egyszerűen hozzájuthatunk.

A D-vitamin esetében mind a depresszió megelőzése, mind egészségünk általános megőrzése érdekében, főként a fényszegény évszakokban, indokolt a D-vitamin pótlása. Ennek pontos mennyiségével kapcsolatban egyeztess orvosoddal!

Irodalom:

Bowman G. L.: Ascorbic acid, cognitive function, and Alzheimer’s disease: a current review and future direction. BioFactors (Oxford, England). 2012;38 (2):114-122. doi:10.1002/biof.1002.

Kennedy D. O.: B Vitamins and the Brain: Mechanisms, Dose and Efficacy — A Review. Nutrients. 2016;8(2):68. doi:10.3390/nu8020068.

Mitchell E. S., Conus N., Kaput J.: B vitamin polymorphisms and behavior: Evidence of associations with neurodevelopment, depression, schizophrenia, bipolar disorder and cognitive decline. Neuroscience & Biobehavioral Reviews. 2014;47:307–320. doi:10.1016/j.neubiorev.2014.08.006

Forbes S. C., Holroyd-Leduc J. M., Poulin M. J. et al.: Effect of Nutrients, Dietary Supplements and Vitamins on Cognition: a Systematic Review and Meta-Analysis of Randomized Controlled Trials. Canadian Geriatrics Journal. 2015;18 (4):231-245. doi:10.5770/cgj.18.189.

Gillette‐Guyonnet S., Secher M., Vellas B.: Nutrition and neurodegeneration: epidemiological evidence and challenges for future research. British Journal of Clinical Pharmacology. 2013;75(3):738-755. doi:10.1111/bcp.12058.

Hansen S. N., Tveden-Nyborg P., Lykkesfeldt J.: Does Vitamin C Deficiency Affect Cognitive Development and Function? Nutrients. 2014;6(9):3818-3846. doi:10.3390/nu6093818.

Rechenberg K., Humphries D.: Nutritional Interventions in Depression and Perinatal Depression. The Yale Journal of Biology and Medicine. 2013;86(2):127–137.

van de Rest O., van Hooijdonk L. W. A., Doets E. et al.: B Vitamins and n–3 Fatty Acids for Brain Development and Function: Review of Human Studies. Annuals of Nutrition & Metabolism. 2012;60:272–292. doi: 10.1159/000337945

Patrick R. P., Ames B. N.: Vitamin D and the omega-3 fatty acids control serotonin synthesis and action, part 2: relevance for ADHD, bipolar disorder, schizophrenia, and impulsive behavior. The FASEB Journal. 2015;29(6): 2207-2222. doi: 10.1096/fj.14-268342.

B1-vitamin

B2-vitamin

B3- vitamin

B7-vitamin

KAPCSOLÓDÓ cikkek

Mit kell tudni a zsírban oldódó vitaminokról? Mit kell tudni a zsírban oldódó vitaminokról?
A zsírban oldódó vitaminok a szervezetben hosszabb ideig raktározódnak, kiürítésükre jóval lassabban kerül sor, mint a vízben oldódó vitaminoknak, amelyekből csak igen kevés vagy semmi nem raktározódik, ezért a táplálékkal szinte naponta fel kell venni őket.
Schmidt Judit
2018-10-01
Hogyan hatnak a szénhidrátok a hangulatunkra? Hogyan hatnak a szénhidrátok a hangulatunkra?
Gondoltál már arra a heti bevásárláskor, hogy ételeidben a szénhidrátok mennyisége és minősége is befolyással lehet a hangulatodra?
Dobos-Kufcsák Judit
2018-10-01
Mit kell tudni a vízben oldódó vitaminokról? Mit kell tudni a vízben oldódó vitaminokról?
A vitaminok energiát nem szolgáltató, de a szervezet anyag- és energiaforgalmának lebonyolításához kis mennyiségben elengedhetetlen tápanyagok. A sokféle vitamin közül szinte valamennyi táplálékunk tartalmaz többet-kevesebbet. A vízben oldódó vitaminok fogyasztásáról naponta gondoskodnunk kell.
Schmidt Judit
2018-10-01