Szerző: Kiss-Tóth Bernadett | Lektor: Schmidt Judit 
Publikálás dátuma: 2018-10-01

Gyomorrontás elsősegély

A gyomorrontás mindenki életében legalább egyszer előfordul. Gyakran tapasztalhatjuk túlevést követően vagy egy romlott étel elfogyasztása után.

A gyomorrontást „orvosi” nevén heveny gyomorhurutnak vagy akut gasztritisznek is hívjuk. Kiváltója lehet túlevés, túlivás, romlott étel fogyasztása, fertőzés, de akár a stressz is. Függetlenül attól, hogy mi váltja ki, az állapot gyengeséggel, szédüléssel, hányingerrel, hányással, hasmenéssel és kísérő gyomorfájdalmakkal járhat.

A táplálkozás szerepe a gyomorrontás megelőzésében és a regenerációban

  • Legfontosabb szempont, hogy kerülni kell a túlevést, illetve a sokféle étel együttes, nagy mennyiségű fogyasztását. Különösen kerülendők a túlságosan zsíros, fűszeres, jeges, forró, illetve nem megbízható forrásból származó ételek, italok.
  • A helyes étkezési szokások követése azon túl, hogy rendszerességet visz életébe, kiegyensúlyozott működésre készteti az emésztőrendszert Ezek közé az étkezési szokások közé tartozik a napi négy-ötszöri étkezés; a rendszeres reggelizés, amely a cukorbetegség kockázatát is csökkenti; a „többször, keveset” elve, miszerint nem akkor hagyjuk abba az evést, amikor úgy érezzük, hogy tele vagyunk, hanem a telítettség állapotát megelőzően; illetve a sokféle étel együttes, nagy mennyiségű fogyasztásának kerülése.

Az élelmiszerhigiénia fő szempontjai

Amiről a legtöbben elfeledkezünk: az az élelmiszerhigiénia. Az élelmiszerek megfelelő tisztítása és tárolása mellett elkerülhetők az élelmiszerfertőzések, amelyek a gyomorgyulladás fő okozói.

  • Mindig nézd meg a minőségmegőrzési, illetve a fogyaszthatósági időt a termékeken!
  • A hűtőben tárolandó élelmiszereket (például tejet, tejtermékeket, húsokat, húskészítményeket, félkész, készételeket) a vásárlást vagy felhasználást követően minél előbb tedd legfeljebb +5 °C-os hőmérsékletű hűtőszekrénybe!
  • A fagyasztott termékeket legfeljebb -18 °C-os hőmérsékletű mélyhűtőszekrényben/-fagyasztóban tárold és felolvasztást követően már ne hűtsd vissza! A felengedést fokozatosan, például hideg vizes fürdővel, ne pedig azonnal, szobahőmérsékleten végezd!
  • A zöldségek, a gyümölcsök, a húsok, a húskészítmények, valamint az egyéb ételek tisztításához és elkészítéséhez legjobb, ha külön vágódeszkát, kést használsz, így még inkább csökkentheted a fertőzések kockázatát. A hűtőszekrényben is különítsd el ezeket az élelmiszercsoportokat!
  • A tojás a szalmonellafertőzések fő forrásának számít nem megfelelő kezelés mellett. Mindig mosd meg a kezed, miután érintkezett a tojás héjával, ugyanis a héjon is megtelepedhetnek a baktériumok. Többféle módon tudod ellenőrizni a tojás épségét: önts tele egy tálat vízzel, majd tedd bele a tojást! Ha a víz felszínén marad és úszik, akkor mindenképp külön csészében törd fel! Egyébiránt minden tojást érdemes külön csészében feltörni és ellenőrizni, elkerülendő, hogy a legutolsó, de éppen romlott tojás miatt a teljes tojásmennyiséget ki kelljen dobni. A legnagyobb biztonságot a tojásétel legalább 70 °C-ra történő felmelegítésével érhető el.

A gyomorrontás tünetei közé tartoznak a hányás és/vagy a hasmenés, amelyek fokozott vízveszteséggel járnak, így elsődleges szempont az elveszített vízmennyiség pótlása. A kezdeti, evés nélküli időszakban, valamint a diéta további szakaszaiban is gondoskodni kell a megfelelő folyadékfogyasztásról.
A gyomorrontást követően fokozatosan felépített étrendre van szükség, amely azonban nem csak kekszről és ropiról szól.

Forrás: 123rf.com

A gyomorrontást követő étrend fokozatai

  • A gyomorrontás tüneteinek fennállása közben, valamint az azt követő napon az emésztőrendszer teljes kíméletére, tehát koplalásra és mellette folyadék- és ásványianyag-pótlásra van szükség. Ez vízzel, szénsavmentes ásványvízzel, teával, szűrt almalével, limonádéval, zöldségfőzettel, mint például natúr répalével vagy burgonya szűrt főzőlevével valósítható meg.
  • Egy napot követően az étrendbe beépíthetők a szénhidrátok is, azok közül is elsősorban a keményítőt tartalmazó, folyékony vagy pépes állagú ételeket ajánlott előnyben részesíteni. Erre alkalmasak az úgynevezett nyáklevesek (rizs, árpa, zab, dara hideg vízben kezdett főzése egészen addig, míg szét nem fő, majd szitán átszűrve fogyasztható), a vizes burgonyaleves, -püré, a héjában főtt burgonya, a reszelt vagy főtt sárgarépa, a reszelt alma (ami pektintartalmánál fogva nyugtatólag hat a gyomornyálkahártyára). Fogyaszthatók még ebben a szakaszban a zsírmentes, könnyen emészthető keményítőtartalmú ételek, mint a pirított kenyér, a kétszersült vagy a sózatlan és cukrozatlan keksz.
  • A panaszok enyhülésével beépíthetők a nagyobb fehérjetartalmú ételek, de még mindig kerülendők a zsírtartalmú táplálékok. Erre alkalmasak a főtt vagy zsiradék hozzáadása nélkül készült, zsírszegény húsrészek (mint a főtt csirkemell, a sütőzacskóban sült karaj); a zsírszegény savanyított tejtermékek (az átmeneti, a tejcukor lebontásáért felelős laktáz enzim hiánya miatt először csak savanyított tejtermékek ajánlottak); valamint a száraz rántással (zsiradék nélkül liszt pirításával készült), kefires vagy joghurtos habarással készített főzelékfélék. Az egyes szakaszokban fontos a napi 6-7 alkalommal történő, kis mennyiségek fogyasztása.
  • A zsiradékokat fokozatosan javasolt beépíteni, a tünetek megszűnésével párhuzamosan 3-4 nap után. Ételkészítéshez a szokásos olajmennyiség felét használd, illetve a kenyérkre is csökkentett zsírtartalmú vagy fele mennyiségű kenőzsiradékot kenj! A túl fűszeres, jeges vagy forró ételeket még hosszabb ideig javasolt kerülni, a túlságosan zsíros ételeket pedig az egészségi állapottól függetlenül, zsírszegényebb változatokra javasolt cserélni az étrendben. A tej és tejtermékek egyéni tűrőképesség szerint, a zsiradékok beépítésével párhuzamosan építhetők be az étrendbe, először mindig csak kisebb mennyiségben fogyasztva.

Élelmiszerek/ételek, amelyeket csökkenteni kell az étrendben

  • A zsírban bővelkedő ételek emésztése nagy feladatot ró az emésztőrendszerre; rendszeres fogyasztásuk pedig szív-ér rendszeri, daganatos és cukorbetegséget, valamint elhízást is eredményezhet.
  • A nem megbízható forrásból származó élelmiszerek és ételek ételmérgezést és –fertőzést okozhatnak, amelyek az emésztőrendszer egészét érintik.
  • A sokféle étel együttes, nagy mennyiségű fogyasztása az emésztőrendszer túlterhelését eredményezi, amely gyomorrontásban nyilvánul meg. A többszöri, kis mennyiségű étkezés a gyomorrontás megelőzésén túl, a megfelelő testtömeg elérésében és megtartásában is segítséget nyújt.

Élelmiszerek/ételek, amelyeket növelni javasolt az étrendben

  • A probiotikus tejtermékek kiemeltem ajánlottak a gyomorrontást követően a bélflóra egyensúlyának visszaállításához. Egyes probiotikumok, mint a Lactococcus és Lactobacillus törzsek ezen felül bizonyítottan segítenek a bélrendszer gyulladásos betegségeinek megelőzésében, csökkentetik a gyomorrontás, a gyomorfekély és a gyomorrák egyik lehetséges kórokozójának, a Helicobacter pylorinak a mennyiségét; valamint a fertőző hasmenést okozó szalmonellák és az Escherichia coli mennyiségét is. Probiotikumokhoz étrend-kiegészítők formájában is hozzájuthatunk, amelyek általában fagyasztva szárított, de életképes formában tartalmazzák ezeket a jótékony baktériumokat. A prebiotikumok a probiotikumok táplálékai, elősegítik azok növekedését és hatékonyságát. Prebiotikumokat természetes formában, a gabonákban, vöröshagymában, banánban, mézben, fokhagymában, póréhagymában is megtalálható frukto-oligoszacharidokkal vihetők be. Ezen kívül a cikória gyökeréből és enzimatikus úton szacharózból is előállítható.
    A szimbiotikum kifejezés a pre- és probiotikumok együttesét jelöli.
  • A rendszeres, napi négy-ötszöri étkezéssel elkerülhető a túlzott éhségérzetből eredő későbbi (jellemzően esti) túlevés, egyenletesebbé tehető a vércukorszint, csökkenthető (még ha csak kis mértékben is) a vér koleszterin- és trigliceridszintje, valamint a rendszertelen étkezésből eredő gyomorrontás is megelőzhetővé válik.

Irodalom:

Veresné Bálint M. (szerk.): Gyakorlati dietetika. Semmelweis Egyetem Egészségügyi Főiskolai Kar Budapest, 2006.

Európai Élelmiszer Információs Bizottság (EUFIC): A tojásról ismét – tápláló és biztonsággal fogyasztható. Food Today, 2011.05.01.

United States Department of Agriculture Food Safety and Inspection Service: Food Safety Information. 2011.06.

Magyar Dietetikusok Országos Szövetsége: Táplálkozási Akadémia Hírlevél. 2009;2(12).

Boyer R., McKinney J.: Food Storage Guidelines for Consumers. Virginia Cooperative Extension, Virginia Tech, 2018.

KAPCSOLÓDÓ cikkek

A puffadás lehetséges okai és étrendi kezelése. A puffadás lehetséges okai és étrendi kezelése.
Egyre több embert érintenek a haspuffadás okozta kellemetlenségek. Sokan szemet hunynak a tünetek felett és nem foglalkoznak a problémával, vagy éppen szégyellik azt, így nem fordulnak orvoshoz. Alábbiakban azokat az okokat keressük, amelyek a haspuffadás és a vele járó tünetek létrejöttében szerepet játszhatnak; illetve azokat a tanácsokat szeretnénk megosztani, amelyek hatékonyak lehetnek a tünetek kezelésben.
Kiss-Tóth Bernadett
2018-10-01
Amikor súlyos a gyomorfájás Amikor súlyos a gyomorfájás
Elrontottam! Szorul! Ég! Mi a közös ezekben a kifejezésekben? Az, hogy mindet a gyomorfájásra szokták alkalmazni. Te mondtad már valamelyiket? És tudtad, mitől fáj?
okosdoboz.hu
2018-10-01
Mit kell tudni a rostokról? Mit kell tudni a rostokról?
Az emésztés kényes téma, amiről lehet, hogy nem szívesen beszélsz. Mégis fontos ismerned néhány dolgot ezzel kapcsolatban. Az elégtelen rostfogyasztás ugyanis gyakran székrekedéshez vezet. A megelőzés érdekében minden nap elegendő rostra van szükséged.
Schmidt Judit
2018-10-01