Tej, tejtermékek szerepe és beépítése az egészséges étrendbe Tej, tejtermékek szerepe és beépítése az egészséges étrendbe
A tej és tejtermékek a gyermekek növekedéséhez és fejlődéséhez elengedhetetlen élelmiszerként élnek a köztudatban jelentős kalciumtartalmuk miatt. További előnyük, hogy széles választékban kaphatóak, így biztosítva az étrend változatosságát.
Kiss-Tóth Bernadett
2018-10-01
Gabonafélék és burgonya szerepe és beépítése az egészséges étrendbe Gabonafélék és burgonya szerepe és beépítése az egészséges étrendbe
A gabonafélék olyan szerepet töltenek be táplálkozásunkban, mint a ház alapozása az építkezésben. Alap nélkül pedig összedől a ház.
Kiss-Tóth Bernadett
2018-10-01
A különböző lisztfajták felhasználási lehetőségei, egészségre gyakorolt hatásai A különböző lisztfajták felhasználási lehetőségei, egészségre gyakorolt hatásai
Egészen új megközelítésben ismertetjük a különféle liszteket, amelyek ezúttal – néhány kivételtől eltekintve – nem a megszokott alapanyagokból készültek.
Bíró Andrea
2018-10-01
Tudnivalók a gabonalisztekről, kenyerekről Tudnivalók a gabonalisztekről, kenyerekről
Mindennapi étrendünk részét képezik a gabonák, illetve őrleményeik, a különböző rizsfajták és gabonaköretek, valamint az ezekből készült ételek. Arról már esett szó cikkeinkben, hogy egészségünk megőrzése és a betegségek megelőzése céljából az élelmi rostokban gazdag, minél kisebb mértékű feldolgozási eljáráson átesett termékek javasoltak. Jelen cikkünkben egy részletesebb kitekintőt teszünk a gabonák világába.
Kiss-Tóth Bernadett
2018-10-01
Tudnivalók a száraztésztákról Tudnivalók a száraztésztákról
Mindennapi étrendünk részét képezik a gabonák, illetve őrleményeik, a különböző rizsfajták és gabonaköretek, valamint az ezekből készült ételek. Jelen cikkünkben egy kitekintőt teszünk a száraztészták és kenyerek világába.
Kiss-Tóth Bernadett
2018-10-01
A változatos gabonafogyasztás lehetőségei: a rizs szerepe és helye az étrendben A változatos gabonafogyasztás lehetőségei: a rizs szerepe és helye az étrendben
A rizs jelentősége a táplálkozásban vitathatatlan, hiszen a búza után a második legfontosabb gabonaféle. A világnépesség felének szolgál táplálékul. Különlegesebb változatai egyre ismertebbé válnak, azonban kevesen tudják, melyik mire jó. Cikkünkben a különböző rizsfajták világába kalauzoljuk önöket, miközben azt is megtudhatják, hogy milyen előnyökkel jár e gabonafélék fogyasztása.
Bíró Andrea
2018-10-01
Az álgabonák, mint a gabonák helyettesítői Az álgabonák, mint a gabonák helyettesítői
Az utóbbi időben egyre nagyobb figyelmet kapnak az álgabonák (pszeudocereáliák), amelyek a gabonaféléktől eltérően nem a pázsitfűfélék családjába tartoznak, de a gabonafélékhez hasonlóan használják fel. Jellemzően nagy keményítőtartalmú, lisztes magvaikat hántolva vagy őrölve használják fel.
Bíró Andrea
2018-10-01
A zöldségek és hüvelyesek szerepe és beépítése az egészséges étrendbe A zöldségek és hüvelyesek szerepe és beépítése az egészséges étrendbe
A zöldségek tárháza végtelen. Amilyen sok színű, illatú, ízű és formájú változatuk létezik, annyiféleképpen készíthetjük el őket és olyan sok jótékony hatással rendelkeznek szervezetünk egészségére nézve.
Kiss-Tóth Bernadett
2018-10-01
A szója táplálkozástani megítélése A szója táplálkozástani megítélése
A szója heves vitákat, érzelmeket kiváltó növény, amely elsősorban az ázsiai emberek étrendjében bír hagyományokkal, hazai viszonylatban inkább húspótlóként a vegetáriánus étrendben terjedt el.
Schmidt Judit
2018-10-01
A gyümölcsök szerepe és beépítése az egészséges étrendbe A gyümölcsök szerepe és beépítése az egészséges étrendbe
A gyümölcsök előnye, nagy tápértékükön, ezáltal a betegségmegelőzésben betöltött szerepükön túl, hogy édes ízük révén tökéletes alternatívaként szolgálnak a sok hozzáadott cukrot tartalmazó édességek helyett. Természetesen a gyümölcsök esetében is igaz, hogy friss, idényjellegű fajtáik szolgálják leginkább egészségünket.
Kiss-Tóth Bernadett
2018-10-01
A keresztesvirágúak helye és szerepe az egészségmegőrző étrendben A keresztesvirágúak helye és szerepe az egészségmegőrző étrendben
A táplálkozási ajánlások szerint naponta legalább öt adag zöldséget és gyümölcsöt kellene ennünk az egészségmegőrzéshez, a betegségek megelőzéséhez. Az úgynevezett keresztesvirágúaknak is jelentős szerep jut mindebben.
Bíró Andrea
2018-10-01
A húsok, húskészítmények, halak szerepe és beépítése az egészséges étrendbe A húsok, húskészítmények, halak szerepe és beépítése az egészséges étrendbe
A húsok, a húskészítmények, a halak mindegyike teljes értékű fehérjeforrás, ezen kívül külön-külön további értékes tápanyagokat rejtenek magukban. Ennek ellenére ez az a csoport, ami a legtöbb kritikát kapja egészségre gyakorolt hatásai tekintetében.
Kiss-Tóth Bernadett
2018-10-01
A belsőségek helye és szerepe az egészséges étrendben A belsőségek helye és szerepe az egészséges étrendben
A belsőségek számos hasznos tápanyagban bővelkednek, azonban zsír-, ezen belül is koleszterintartalmuk, valamint élelmiszerhigiéniai szempontok révén csak alkalmanként, kis mennyiségben javasolhatók az egészséges étrend részeként, akár el is hagyhatók, ezzel is lecsökkentve a fogyasztásukból eredő kockázatot.
Bíró Andrea
2018-10-01
A tojás szerepe és beépítése az egészséges étrendbe A tojás szerepe és beépítése az egészséges étrendbe
A tojás teljes értékű fehérjeforrás, azonban egyike az egyik legtöbb kritikával és ellentmondással illetett nyersanyagainknak. Ismerjük meg az egészségünkre kifejtett hatásait és szerepét az egészségmegőrző étrendben!
Kiss-Tóth Bernadett
2018-10-01
Tudnivalók a tojással készült ételekről Tudnivalók a tojással készült ételekről
Mivel a tojás a külsejére tapadt szennyeződések vagy a belsejébe jutott kórokozók (pl. szalmonella) miatt élelmiszerbiztonsági szempontból veszélyes nyersanyagnak számít, ezért érdemes külön is foglalkozni az elkészítésével kapcsolatos tudnivalókról.
Schmidt Judit
2018-10-01
Zsírok, olajok szerepe és beépítése az egészséges étrendbe Zsírok, olajok szerepe és beépítése az egészséges étrendbe
A különböző zsiradékok és nagy zsírtartalmú élelmiszerek egészségünkre gyakorolt hatásai – főként a szív- és érrendszeri betegségek vonatkozásában – egyre nagyobb hangsúlyt kapnak a táplálkozástudományban. Cikkünkben a zsírok, olajok egészségünkre gyakorolt hatásairól szeretnénk bővebb képet adni.
Kiss-Tóth Bernadett
2018-10-01
A különféle növényi olajok felhasználási lehetőségei és egészségre gyakorolt hatásai A különféle növényi olajok felhasználási lehetőségei és egészségre gyakorolt hatásai
Az ételkészítéshez felhasználható zsiradékok köre az utóbbi időben egyre bővül. A sütéshez, főzéshez általánosan használt növényi olajokon kívül, egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek a különféle salátaolajok. A következőkben ezekből mutatunk be néhányat.
Bíró Andrea
2018-10-01
A vaj és a margarin helye és szerepe az étrendben A vaj és a margarin helye és szerepe az étrendben
A margarin és a vaj táplálkozás-élettani megítélését számos tényező befolyásolja, így ezek ismeretében érdemes dönteni arról, melyiket, milyen formában és mennyiségben fogyasztjuk.
Schmidt Judit
2018-10-01
Olajos magvak, diófélék szerepe és beépítése az egészséges étrendbe Olajos magvak, diófélék szerepe és beépítése az egészséges étrendbe
A különböző zsiradékok és nagy zsírtartalmú élelmiszerek egészségünkre gyakorolt hatásai – főként a szív- és érrendszeri betegségek vonatkozásában – egyre nagyobb hangsúlyt kapnak a táplálkozástudományban.
Kiss-Tóth Bernadett
2018-10-01
A mogyoróvaj helye és szerepe az egészségmegőrző táplálkozásban A mogyoróvaj helye és szerepe az egészségmegőrző táplálkozásban
Az olajos magvak heti rendszerességű fogyasztása fontos szerepet játszik egészségünk megőrzésében, a betegségek megelőzésében. Kedvező élettani hatásaik nyersen fogyasztva érvényesülnek a legjobban, hőkezelve, vagy ledarálva pedig ízletes ételek készülhetnek belőlük. Vajon például mogyoróvajként is megtartják jótékony hatásaikat? A következőkben erről olvashatnak.
Bíró Andrea
2018-10-01
Tudnivalók a különböző mézfajtákról Tudnivalók a különböző mézfajtákról
A méz mint energiát adó természetes édesítőszer, egyre nagyobb szerepet kap az egészséges táplálkozásban. Jelentőségét minden korban elismerték, az őskortól napjainkig. Felhasználása korábban is igen sokrétű volt, hiszen nem csak élelmiszerként, hanem gyógyszerként, különböző krémek összetevőjeként is hasznosították, ezen felül több kultúra vallási szertartásaiban is megjelent a „folyékony arany”.
Bíró Andrea
2018-10-01
A lekvár helye és szerepe az egészségmegőrző táplálkozásban A lekvár helye és szerepe az egészségmegőrző táplálkozásban
A friss gyümölcsök rendszeres napi fogyasztása fontos szerepet játszik egészségünk megőrzésében, a betegségek megelőzésében. Kedvező élettani hatásaik nyersen fogyasztva érvényesülnek a legjobban, hőkezelve pedig ízletes ételek készülhetnek belőlük. Vajon például lekvárként is megtartják jótékony hatásaikat? A következőkben erről olvashatnak.
Bíró Andrea
2018-10-01
Az édességek és cukor szerepe és beépítése az egészséges étrendbe Az édességek és cukor szerepe és beépítése az egészséges étrendbe
Az édes íz szeretete emberi mivoltunk fő jellemzője, hisz legelső pozitív érzékszervi tapasztalatunk az anyatej édes ízéhez kapcsolható. Sokan elfelejtik, hogy az édes íz és az édesség is méltó részét képezheti egy egészséges étrendnek, ám a mértékre és a minőségre kiemelt figyelmet kell fordítanunk.
Kiss-Tóth Bernadett
2018-10-01
A cukorfogyasztás káros hatásai A cukorfogyasztás káros hatásai
Mindenhol azt hallhatod, olvashatod, hogy ne egyél cukrot, csökkentsd a mennyiségét. Vajon ebből mennyi igaz? Tényleg ilyen rosszat tesz a sok cukor?
Schmidt Judit
2018-10-01
Mivel édesíts? - Természetes édesítőszerek Mivel édesíts? - Természetes édesítőszerek
Amennyiben csökkenteni vagy megtartani szeretnéd a súlyod, esetleg cukorbeteg vagy, illetve ha egyéb okból szeretnéd a cukrot mással pótolni, de nem tudod, hogy melyik természetes édesítőszert hogyan kell használni, mi alapján válassz közülük, akkor olvass tovább!
Kovács Judit
2018-10-01
Mivel édesíts? - Mesterséges édesítőszerek Mivel édesíts? - Mesterséges édesítőszerek
Amennyiben csökkenteni vagy megtartani szeretnéd a súlyod, vagy esetleg cukorbeteg vagy, illetve ha egyéb okból gondolod úgy, hogy a cukrot mással szeretnéd pótolni, de nem tudod, hogy melyik mesterséges édesítőszert hogyan kell használni, mi alapján válassz közülük, akkor olvass tovább!
Kovács Judit
2018-10-01
A legújabb trendek a finomított cukor kiváltására A legújabb trendek a finomított cukor kiváltására
Az édes ízű élelmiszerek, ételek kedvelése nem csak fiatal korban jellemző, a felnőtteket és időseket egyaránt csábítják az édes falatok. Ami ízletes, az többnyire igen energiadús is, így ha az ember nem figyel oda kellően, könnyen felborulhat az energia-egyensúly. Az alábbiakban bemutatunk néhány, a finomított cukor helyettesítésére alkalmas, újabb keletű édesítőszert, amelyekkel az ízletesség megtartása mellett jelentős mennyiségű energiát lehet megspórolni.
Bíró Andrea
2018-10-01
Tudnivalók a cukoralkoholokról Tudnivalók a cukoralkoholokról
Napjainkban a változatos táplálkozás megvalósítása jóval könnyebbnek tűnik, mint néhány évtizede. Mára már egy-egy élelmiszercsoporton belül is igen széles a termékválaszték palettája. Így van ez az édesítőszerekkel, a cukorral is. A továbbiakban a cukor helyettesítésére alkalmas természetes alapanyagú édesítőszerekről, a cukoralkoholokról lesz szó.
Bíró Andrea
2018-10-01
A sózás szerepe és beépítése az egészséges étrendbe A sózás szerepe és beépítése az egészséges étrendbe
Egy csipet só fokozza az ételek, még az édes ételek ízét is. Azonban figyelni kell arra, hogy mekkora az egy csipet és az sem mindegy, hogy hány csipet kerül egy ételbe. A nátrium beviteléhez legnagyobb részben az élelmiszeripari termékekben található, valamint a sütés, főzés során felhasznált konyhasó járul hozzá.
Kiss-Tóth Bernadett
2018-10-01
A kiegyensúlyozott folyadékfogyasztás, mint az egészséges életmód alappillére A kiegyensúlyozott folyadékfogyasztás, mint az egészséges életmód alappillére
Mindannyian tudjuk, hogy víz nélkül nincs élet és a szomjazást kevésbé bírjuk, mint az éhezést. Kevésbé vagyunk tisztában a túl sok és a túl kevés folyadékfogyasztás lehetséges hatásaival.
Schmidt Judit
2018-10-01
A hiányos vagy túlzott folyadékfogyasztás hatásai A hiányos vagy túlzott folyadékfogyasztás hatásai
A mérték az érték a folyadékok kapcsán is. Sem a túl kevés, sem a túl sok nem tesz jót az egészségünknek. A cél, hogy elkerüljük a szélsőséges fogyasztást.
Schmidt Judit
2018-10-01
A tea eredete és fajtái A tea eredete és fajtái
A tea hosszú idő óta az emberiség egyik legnagyobb mennyiségben fogyasztott itala (a víz mellett), amely nemcsak kellemes aromája miatt élvezetes (akár melegen, akár hidegen), hanem a teafőzés és -ivás szertartásossága révén nyugtató és energetizáló hatású is lehet. Emellett a fogyasztása számos előnnyel bír az egészségünkre. Ismerkedjen meg a rendszeres fekete- és a zöldteafogyasztás szív-ér rendszerre kifejtett, valamint lehetséges daganatellenes hatásaival.
Schmidt Judit
2018-10-01
A tea egészségre gyakorolt hatásai A tea egészségre gyakorolt hatásai
Nem mindegy, milyen fajta teát iszunk, ahogyan az sem, hogyan készítjük el. A napszak, a hangulatunk, de akár egészségi állapotunk szerint is más és másfajta tea élvezetével tehetjük teljesebbé életünket. Írásunkból megtudható, miért jó teázni és melyik tea hogyan védi az egészségünket.
Schmidt Judit
2018-10-01
A fekete és zöld tea közötti különbségek A fekete és zöld tea közötti különbségek
A zöldteával és a fekete teával, azok némileg eltérő összetétele és egészségi hatásai miatt, külön foglalkozunk.
Schmidt Judit
2018-10-01
Hogyan készíthetünk tökéletes teát? Hogyan készíthetünk tökéletes teát?
A filteres teát egyszerű megfőzni, bár az áztatási idő ekkor sem mindegy. A szálas teákat viszont sokan éppen amiatt nem kedvelik, mert bonyolultnak találják az elkészítését. Tippeket adunk ahhoz, hogyan lehet ez mégis egyszerű.
Schmidt Judit
2018-10-01
Mit nézz az élelmiszerek címkéjén? Mit nézz az élelmiszerek címkéjén?
Gondot okoz, hogy az élelmiszerek közül hogyan tudod gyorsan megtalálni a számodra azokat, amelyek hatékonyan szolgálják az egészségmegőrző táplálkozásodat? Segítünk, hogy egy-egy bevásárlás alkalmával (akár egyedül, akár a szüleiddel), hogyan válassz a széles kínálatból helyesen, az egészséges táplálkozás ajánlásainak megfelelően.
Juhász Flóra
2018-10-01
Egészségmegőrző élelmiszerek, egészségmegőrző ételek Egészségmegőrző élelmiszerek, egészségmegőrző ételek
Ebben a cikkben bemutatunk néhány kevésbé ismert élelmiszert, amelyek kiválóan alkalmasak ízletes, egészségmegőrző ételek készítéséhez, bár kevésbé gyakoriak a magyar konyhában.
Schmidt Judit
2018-10-01