Szénhidrátokkal a hangulatingadozás ellen Szénhidrátokkal a hangulatingadozás ellen
Gondoltál már arra a heti bevásárláskor, hogy ételeidben a szénhidrátok mennyisége és minősége is befolyással lehet a hangulatodra?
Dobos-Kufcsák Judit Dr. Biró György, Dr. Ipolyi-Topál Gitta 2018-10-01 14:13:49
Mik azok a szénhidrátok? Mik azok a szénhidrátok?
A szénhidrátok, a fehérjék és a zsírok mellett, az energiát adó tápanyagaink közé tartoznak. Az élelmiszerek nagy részében megtalálhatók.
Schmidt Judit Dr. Palik Éva, Kovács Judit 2018-10-01 14:00:00
A jó emésztés titka: a rost A jó emésztés titka: a rost
Az emésztés kényes téma, amiről lehet, hogy nem szívesen beszélsz. Mégis fontos ismerned néhány dolgot ezzel kapcsolatban. Az elégtelen rostfogyasztás ugyanis gyakran székrekedéshez vezet. A megelőzés érdekében minden nap elegendő rostra van szükséged.
Schmidt Judit Dr. Palik Éva, Kovács Judit 2018-10-01 10:00:00
Tudnivalók a glikémiás indexről Tudnivalók a glikémiás indexről
A glikémiás index (GI) egy viszonyszám, amely azt mutatja meg, hogy az adott élelmiszer vércukorszint-emelő hatása százalékos arányban hogyan viszonyul a szőlőcukor (glükóz) vércukorszint-emelő hatásához, amelyet 100-nak veszünk.
Schmidt Judit Dr. Palik Éva, Horváth Zoltánné 2018-10-01 12:24:00
Fehérje vagy protein? Fehérje vagy protein?
A növényekben is van fehérje, nemcsak a húsban? Bizony, sőt, a címben jelzett két szó is ugyanazt jelenti.
Schmidt Judit Dr. Palik Éva, Kovács Judit 2018-10-01 14:00:00
Fehérjékkel a depresszió ellen Fehérjékkel a depresszió ellen
Gondoltad volna, hogy az étrend összetétele befolyásolhatja a hangulatodat? Ma már tudjuk, hogy a fehérjék, aminosavak megfelelő mennyiségű fogyasztásával csökkenthető a depresszió kockázata.
Dobos-Kufcsák Judit Dr. Biró György, Dr. Ipolyi-Topál Gitta 2018-10-01 00:00:00
Léteznek egészséges zsírok? Léteznek egészséges zsírok?
Zsír és egészség? Nem tévedés: a zsírok nélkülözhetetlenek az egészséged megőrzéséhez, de nem mindegy, milyen mennyiségben és minőségben fogyasztod őket. Szerkezetük különbözősége meghatározza az egészségünkre kifejtett hatásokat.Tudj meg minél többet a zsírokról, olajokról és az azokat felépítő zsírsavakról!
Schmidt Judit Dr. Palik Éva, Kovács Judit 2018-10-01 15:00:00
Jótékony zsírsavak a gyermekek szellemi fittségéért Jótékony zsírsavak a gyermekek szellemi fittségéért
Az ómega-3 zsírsavak fontos szerepet játszanak a gyermekek idegrendszerének fejlődésében. Azonban ezeket a tápanyagokat szervezetünk nem, vagy csak kis mértékben képes előállítani, így kiemelt figyelmet kell szentelnünk arra, hogy a gyermekünk étrendje elegendő mennyiségben és arányban tartalmazza az összes létfontosságú zsírsavat.
Dobos-Kufcsák Judit Dr. Ipolyi-Topál Gitta, Schmidt Judit 2018-10-01 15:00:00
A transz-zsírsavakról bővebben A transz-zsírsavakról bővebben
Lehet, hogy számodra is ismerősen cseng ez a szó: transz-zsírsav. Hallhattad szüleidtől, olvashattad a neten vagy lehet, hogy a reklámok hívták fel rá a figyelmed. De vajon tudod-e mit is jelent ez a kifejezés pontosan? Milyen ételekben található meg? Káros-e? Ezekre a kérdésekre adunk most választ.
Juhász Flóra Dr. Biró Lajos, Dr. Palik Éva 2018-10-01 14:00:00
Az ómega-3 zsírsavak szerepe a depresszió megelőzésében Az ómega-3 zsírsavak szerepe a depresszió megelőzésében
Az ómega-3 zsírsavak fontos szerepet töltenek be az idegrendszer működésében. A megfelelő ómega-3 zsírsav-tartalmú étrend fogyasztása segíthet a szellemi funkciók megőrzésében és a depresszió kialakulásának megelőzésében is.
Dobos-Kufcsák Judit Dr. Biró György, Dr. Ipolyi-Topál Gitta 2018-10-01 15:59:00
A vízben oldódó vitaminok szerepe a táplálkozásban A vízben oldódó vitaminok szerepe a táplálkozásban
A vitaminok energiát nem szolgáltató, de a szervezet anyag- és energiaforgalmának lebonyolításához kis mennyiségben elengedhetetlen tápanyagok. A sokféle vitamin közül szinte valamennyi táplálékunk tartalmaz többet-kevesebbet. A vízben oldódó vitaminok fogyasztásáról naponta gondoskodnunk kell.
Schmidt Judit Dr. Palik Éva, Horváth Zoltánné 2018-10-01 09:00:00
A zsírban oldódó vitaminok szerepe a táplálkozásban A zsírban oldódó vitaminok szerepe a táplálkozásban
A zsírban oldódó vitaminok a szervezetben hosszabb ideig raktározódnak, kiürítésükre jóval később kerül sor, mint a vízben oldódó vitaminoknak, amelyekből csak igen kevés vagy semmi nem raktározódik, ezért a táplálékkal naponta fel kell venni őket.
Schmidt Judit Dr. Palik Éva, Horváth Zoltánné 2018-10-01 09:09:00
A vitaminok hatása a hangulatunkra A vitaminok hatása a hangulatunkra
Sokat tudunk arról, hogy az egyes vitaminok hiánya bizonyos betegségekhez vezet. De tudtad-e azt is, hogy a vitaminhiány hatással lehet a hangulatodra és akár depressziós tünetek megjelenését is okozhatja?
Dobos-Kufcsák Judit Dr. Biró György, Dr. Ipolyi-Topál Gitta 2018-10-01 15:43:08
A polifenolok egészségre gyakorolt hatásai A polifenolok egészségre gyakorolt hatásai
A különböző növényekben több mint nyolcezerféle polifenolt ismerünk. Szinte minden növényi eredetű élelmiszerben jelen vannak, mennyiségük és szerkezeti felépítésük igen változatos. Nevük ismerősen csenghet a kávéról, a teáról, a csokoládéról, a vörösborról, a gyümölcsökről, a zöldségekről szóló cikkekből, hírekből. Megmutatjuk ezeknek a rejtélyes hangzású vegyületeknek a főbb jellemzőit, hatásait, legfőbb forrásaikat.
Schmidt Judit Dr. Palik Éva, Horváth Zoltánné 2018-10-01 17:00:00
A fitonutriensek szerepe a táplálkozásban A fitonutriensek szerepe a táplálkozásban
A fitonutriensek (vagy fitokemikáliák) kifejezés a növényi eredetű ételeinkben található, jótékony hatású vegyületeket takarja. A növények védekező rendszerének fontos elemei, ám elfogyasztva az emberi szervezetben is kifejtik jótékony hatásukat.
Kiss-Tóth Bernadett Dr. Palik Éva, Horváth Zoltánné 2018-10-01 10:00:00
Az antioxidánsok szerepe a táplálkozásban Az antioxidánsok szerepe a táplálkozásban
Egyre több szó esik az antioxidánsok szükségességéről. Nemcsak táplálkozási hírekben, de a kozmetikai ipar termékei révén is gyakran emlegetett összetevők. Maga a szó inkább gyűjtőfogalom, többféle anyag együttese, amelyeknek legjobb forrásai a zöldségek, gyümölcsök. Számos közülük vitamin vagy vitaminszerű vegyület.
Schmidt Judit Dr. Palik Éva, Kiss-Tóth Bernadett 2018-10-01 22:13:00
Antioxidánsokkal a jó szellemi teljesítőképességért Antioxidánsokkal a jó szellemi teljesítőképességért
Az antioxidánsoknak minden életkorban fontos szerepük van az idegrendszer megfelelő működésében és a szellemi képességek megtartásában, hiszen megvédik az idegsejteket az őket érő káros hatásoktól.
Dobos-Kufcsák Judit Dr. Ipolyi-Topál Gitta, Schmidt Judit 2018-10-01 14:00:00
Vitaminok és ásványi anyagok a szellemi funkciókért Vitaminok és ásványi anyagok a szellemi funkciókért
Az idegrendszer rendkívüli gyorsasággal fejlődik a magzati korban és az első két életévben, megalapozva a gyermek a későbbi szellemi készségeit. Ebben az időszakban bizonyos tápanyagok hiánya visszafordíthatatlan következményekkel járhat. Az alábbiakból megtudhatod, melyek azok a fő vitaminok és ásványi anyagok, amelyeknek kulcsfontosságú szerepük van az idegrendszer fejlődésében és működésében.
Dobos-Kufcsák Judit Dr. Ipolyi-Topál Gitta, Schmidt Judit 2018-10-01 13:00:00
Az ásványi anyagok szerepe a táplálkozásban 1. rész Az ásványi anyagok szerepe a táplálkozásban 1. rész
Az ásványi anyagok közül azokat az elemeket hívjuk makroelemeknek, amelyekre 50 mg/nap feletti mennyiségben van szüksége a szervezetnek a normális működéshez. Az alábbiakban ezekről a makroelemekről, szervezetünkben betöltött szerepükről, túlzott és hiányos bevitelük káros hatásairól, valamint főbb forrásaikról teszünk említést.
Schmidt Judit Dr. Palik Éva, Horváth Zoltánné 2018-10-01 22:21:00
Az ásványi anyagok szerepe a szervezetben 2. rész Az ásványi anyagok szerepe a szervezetben 2. rész
Az ásványi anyagok olyan tápanyagok, amelyek nem szolgálnak energiával, ám elengedhetetlenek szervezetünk működéséhez. A növekedés, az energiatermelés, illetve számos egyéb alapvető funkció sem létezne nélkülük. Bár az anyagcsere szinte minden fázisában szerepet vállalnak, az ásványi anyagokra is csak egy meghatározott mennyiségben van szüksége a szervezetnek. Azokat az ásványi anyagokat hívjuk mikroelemeknek, amelyekre 50 mg/nap alatti mennyiségben van szüksége a szervezetnek.
Kiss-Tóth Bernadett Dr. Palik Éva, Horváth Zoltánné 2018-10-01 14:00:00
Az ásványi anyagok szerepe idegrendszerünk működésében Az ásványi anyagok szerepe idegrendszerünk működésében
Tudtad, hogy az ásványi anyagok és nyomelemek hiánya is lehangolttá tehet? Ismerd meg, milyen szerepevan ezeknek a mikrotápanyagoknak a depresszió kialakulásában!
Dobos-Kufcsák Judit Dr. Biró György, Dr. Ipolyi-Topál Gitta 2018-10-01 16:17:24